Κυριακή, 6 Απριλίου 2014

Η επικείμενη συνάντηση των Ιεροσολύμων (Πάπα & Πατριάρχη, 25 Μαΐου 2014)

 
Η προσεχής συνάντηση των Ιεροσολύμων μεταξύ του Πάπα Ρώμης κ. Φραγκίσκου και του Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως κ. Βαρθολομαίου περισσότερο γίνεται στο πλαίσιο των επικοινωνιακών σχεδίων του ηγεμόνα του Βατικανού, παρά για εκκλησιαστικούς και θεολογικούς λόγους.
Η συνάντηση προβλέπεται για την 25η προσεχούς Μαϊου, ημέρα Κυριακή στις 6.15 μ.μ και θα κρατήσει λιγότερο από 45′. Σύμφωνα με τα λεχθέντα από τον εκπρόσωπο Τύπου του Βατικανού και το Ανακοινωθέν της Ιεράς Συνόδου του Πατριαρχείου της Κωνσταντινουπόλεως, αυτή θα πραγματοποιηθεί με την ευκαιρία της συμπληρώσεως 50 ετών από τη συνάντηση στην Αγία Γη του Πάπα Παύλου Στ’ και του Πατριάρχου Αθηναγόρου. Μέσα στα λίγα αυτά λεπτά της ώρας, κατά το Ανακοινωθέν του Φαναρίου, «θα προωθηθεί η ειρήνη, η αγάπη, η καταλλαγή και η ενότητα του Χριστιανικού κόσμου»! Πώς σε τόσο λίγη ώρα θα προωθηθούν τόσο μεγάλα και άλυτα ζητήματα μόνο όσοι συνέταξαν το ανακοινωθέν γνωρίζουν…Πάντως κείμενο, υπό τύπο θεωρητικής διακήρυξης θα υπογραφεί, διαβεβαιώνουν οι δύο πλευρές.
Το πρώτο σοβαρό εκκλησιολογικό ζήτημα είναι η εκ μέρους του Πάπα υποβάθμιση τόσο του Οικουμενικού Πατριάρχου κ. Βαρθολομαίου, όσο και κυρίως του Πατριάρχου Ιεροσολύμων κ. Θεοφίλου. Η πολυδιαφημισμένη συνάντηση με τον Οικουμενικό Πατριάρχη δεν κυριαρχεί στο πρόγραμμα του Πάπα. Αντίθετα είναι λιγόλεπτη και μέσα σε  ένα τριήμερο γεμάτο πρόγραμμά του. Ο Πάπας θα δεχθεί τον κ. Βαρθολομαίο στην «Αποστολική Αντιπροσωπεία», δηλαδή στην πρεσβεία του Βατικανού στα Ιεροσόλυμα για 45′, όπου και θα υπογραφεί το κείμενο.
Προς σύγκριση με τον Μουφτή της Ιερουσαλήμ θα συναντηθεί στην έδρα του Μεγάλου Συμβουλίου, στην πλατεία των Τζαμιών, για μια περίπου ώρα και με τους δύο αρχιραβίνους  επίσης μία ώρα, επίσης στην έδρα τους, στο Κέντρο Χεϊσάλ Σλόμο, παραπλεύρως της Μεγάλης Συναγωγής! Βεβαίως στον Οικουμενικό  Πατριάρχη θα υπάρξει από τον Πάπα ανταπόδοση της επίσκεψής του, όμως  για μόνο  μισή ώρα στη Μονή των Ανδρών Γαλιλαίων (Αγίων Αποστόλων) στο όρος των Ελαιών, που τυπικά θεωρείται πατριαρχικός οίκος του Ελληνορθοδόξου Πατριάρχου Ιεροσολύμων, αλλά δεν είναι η έδρα του Πατριαρχείου. Δικαιολογία για το σημείο είναι ότι εκεί συναντήθηκαν οι Παύλος Στ΄ και Αθηναγόρας.
Για να αντιληφθεί το πόση σημασία δίνει ο Πάπας στη συνάντηση με τον Οικ. Πατριάρχη πρέπει να λεχθεί ότι στην 3ήμερη παραμονή του εις τους Αγίους Τόπους για την τέλεση λειτουργιών, ομιλιών και συναντήσεων με λατινικό ενδιαφέρον αφιερώνει είκοσι περίπου ώρες και για τις λοιπές συναντήσεις του με πολιτειακούς, πολιτικούς και θρησκευτικούς παράγοντες του Ισραήλ, της Ιορδανίας και της Παλαιστίνης άλλες τόσες….
Η μεγάλη υποβάθμιση όμως από τον Πάπα είναι στον Ελληνορθόδοξο Πατριάρχη κ. Θεόφιλο. Ενώ στην ουσία είναι ο φιλοξενών τον αγνοεί και τον τοποθετεί μαζί με όλους τους αντιπροσώπους των χριστιανικών ομολογιών και κοινοτήτων στην «οικουμενική συνάντηση» που θα γίνει με την ευκαιρία της εκεί επίσκεψής του και της 50ής επετείου από τη συνάντηση του Πάπα Παύλου του Στ΄ και του Πατριάρχου Αθηναγόρου.
Και η «οικουμενική» αυτή συνάντηση  θα λάβει χώρα στο Ναό της Αναστάσεως, κατά παραχώρηση της Αγιοταφιτικής Αδελφότητας, κάτι που δεν φαίνεται να εκτιμάται. Αντίθετα έμπρακτα αμφισβητείται το στάτους κβο, που ισχύει από το 1878 και τη Συνθήκη του Βερολίνου. Στη συνέχεια το δείπνο που θα ακολουθήσει με τον Πάπα και τους χριστιανούς ηγέτες δεν θα τελεσθεί στην έδρα της «μόνης αυτοφυούς και γηγενούς Εκκλησίας των Ιεροσολύμων», αλλά στην έδρα του Λατινικού Πατριαρχείου στα Ιεροσόλυμα, το οποίο ιδρύθηκε από το Βατικανό το 1847, για να αμφισβητηθεί η θέση του Ελληνορθόδοξου Πατριαρχείου!
Ο Πάπας θα τελέσει Λειτουργία στο παρεκκλήσιο – δώμα του Μυστικού Δείπνου, που οι Λατίνοι απέκτησαν δίνοντας πακτωλό χρημάτων στην οθωμανική εξουσία. Για τα προσκυνήματα η Αγιοταφιτική αδελφότητα μόνη και χωρίς καμία ουσιαστική βοήθεια  έχει δώσει για πολλούς αιώνες τιτάνιους αγώνες για να μην καταληφθούν τα Πανάγια Προσκυνήματα από τους Λατίνους. Μοναδικό όπλο της η Πίστη των Αγιοταφιτών πατέρων, απέναντι σε πανίσχυρες δυνάμεις (Γαλλία, Αυστρία, Βενετία) που διέθεταν και αμύθητα ποσά για εξαγορά συνειδήσεων.
Σύμφωνα με τους Ιερούς Κανόνες ο κ. Βαρθολομαίος ουδεμία δικαιοδοσία έχει στους Αγίους Τόπους και γενικά στη Σιωνίτιδα Εκκλησία, την αρχαιότερη και Μητέρα όλων των Εκκλησιών. Δεν έχει καν στη  γειτονική του Μητρόπολη Δέρκων…Δεν είναι ως ο Πάπας, για τον οποίο όλοι οι υπό τη δικαιοδοσία του  πατριάρχες, αρχιεπίσκοποι, επίσκοποι είναι υπήκοοί του και εκπρόσωποι της εξουσίας του. Επομένως η Ορθόδοξη Εκκλησιολογία υπαγορεύει ο Πατριάρχης Ιεροσολύμων (Σημ. που είναι ένας, ο Ελληνορθόδοξος, οι άλλοι, Λατίνος και Αρμένιος, είναι πατριάρχες στα Ιεροσόλυμα, όχι Ιεροσολύμων) να είναι τιμητικά και ως κυριάρχης Πατριάρχης δίπλα στον Πατριάρχη της Κωνσταντινουπόλεως κατά τη συνάντηση του με τον Πάπα και όχι απλό μέλος της συνοδείας του.  Ας νουθετήσουμε κάποτε εκκλησιολογικά τους ατάκτους Λατίνους και ας μην βγάζουμε μόνοι τα μάτια μας, εν ονόματι μια καινοφανούς και κενοδόξου  «Ορθόδοξης» εκκλησιολογίας περί Πρωτείου…-
 
Γιώργος Ν. Παπαθανασόπουλος

1 σχόλιο:

Παναγιώτης Μακρής είπε...

Η άποψη μου είναι πως το σχοινί έχει τραβήξει πολύ, καιρός είναι να σταματήσουμε τα λόγια και να κάνουμε και έργα. Καιρός να σταματήσει η μνημόνευση των αιρετικών από όσους αδελφούς δεν το έχουν κάνει.